maandag 28 november 2011

ongewenste abortus...

Hallo allemaal!

 Hier is dan mijn volgende, maandelijks blog voor Nederlands!
Ik heb deze maand een totaal ander onderwerp gekozen dan vorige maand om mijn blog over te schrijven. Het gaat deze maand over een bijzonder ernstige medische fout die heeft plaatsgevonden in een ziekenhuis in het Australische Melbourne, waardoor er in plaats van 1 zieke foetus een zieke foetus en een gezonde zijn gestorven.

‘In een ziekenhuis in het Australische Melbourne hebben artsen een bijzonder zware medische blunder gemaakt. De artsen wilden bij een vrouw, die 32 weken zwanger was van een tweeling, een van de twee foetussen verwijderen omdat die doodziek was. Maar bij die ingreep werd de gezonde baby geaborteerd.’ Zo luidt de inleiding van een artikel dat ik laatst las in Het Belang van Limburg.
Ik was bij mijn oma die de krant aan het lezen was, toen zij me dit vertelde, waarna ik het artikel meteen zelf heb gelezen. Het eerste wat ik dacht was ‘hoe kan zoiets nu gebeuren?’. Dit is niet zomaar een klein medisch foutje dat je onopgemerkt kan laten voorbij gaan. Dit is een serieuze medische fout, die niet meer valt recht te zetten.
Nu kan je zeggen dat vergissen menselijk is, dat is uiteindelijk ook zo, maar in een situatie als deze is het echt onacceptabel om een fout te maken! Eerst kregen de ouders het nieuws te verwerken dat 1 van de 2 foetussen geen kans had om te overleven door een zware hartafwijking en vervolgens injecteren ze dan nog eens de kerngezonde baby met het dodelijke middel! Ze hebben wel onmiddellijk nog een spoedingreep gedaan om toch nog een poging te doen om de foetus te redden, maar helaas kon het niet baten.
Je moet niet vragen wat een traumatische ervaring dit voor de ouders is! Ik vind zo een voorval echt niet kunnen. Alvorens je zo een ingreep gaat doen bij een meerling, zou je op zen minst 200% zeker moeten zijn om welke foetus het nu precies gaat.
In het artikel zeggen ze ook dat het ziekenhuis excuses heeft aangeboden aan de ouders van de tweeling. Daar zijn ze veel mee, ze zijn wel hun kindjes kwijt.
Ook wordt er gezegd dat het ziekenhuis een grondig onderzoek is gestart om te kijken hoe deze enorm zware vergissing is kunnen gebeuren. Bovendien heeft ook de Australisch minister van Volksgezondheid, David Davis, om een onafhankelijk en uitgebreid onderzoek gevraagd. Het is natuurlijk wel positief dat ze alles in werking stellen om de oorzaak van de blunder te onderzoeken, maar hiermee krijgen de ouders hun kind natuurlijk niet terug. Ze zouden natuurlijk ook het ziekenhuis kunnen aanklagen en een schadevergoeding eisen, maar ook op die manier krijgen ze hun baby niet terug. Het zou enkel een magere troost kunnen zijn.
Ik vind het wel belangrijk dat dit soort artikels in de krant verschijnen, aangezien hierdoor zowel de ouders in wording, als de artsen bereikt worden. De toekomstige ouders gaan misschien eens beter nadenken over een beslissing als deze, alvorens de foetus te laten injecteren en de dokters die dit soort ingrepen doen, gaan hierdoor, hopelijk, beter op hun hoede zijn en alles meermaals controleren, alvorens de dodelijke injectie in te spuiten.

Ik hoop dat jullie het een interessant artikel vonden en ik zou ook graag jullie meningen over dit soort fouten te weten komen.


Veel liefs

 Dorien

Geen opmerkingen:

Een reactie posten