dinsdag 31 januari 2012

Contact met de ruimte!

Hallo allemaal!

Hier is dan weer een nieuwe maandelijkse blog van mij. Dit is meteen ook mijn eerste blog van het nieuwe jaar. Eerst en vooral wil ik jullie dus een heel gezond en gelukkig jaar toewensen. Ik hoop dat al jullie wensen in vervulling zullen gaan en dat jullie de dingen waarnaar jullie echt verlangen zullen krijgen. Maar natuurlijk een goede gezondheid boven alles, want zonder dit ben je met al de rest natuurlijk niets. ;)
Maar nu zal ik maar eens aan de feitelijke blog beginnen zeker.
Mijn onderwerp van deze maand heeft te maken met de ruimte…
Ik weet al wat de meesten van jullie nu zullen denken: bah, weer één of ander wetenschappelijk artikel over de ruimte, planeten, sterren, de maan of de zon. Ik zal jullie maar onmiddellijk gerust stellen, het zal geen puur wetenschappelijk artikel worden, maar een  stuk dat is gebaseerd op mijn eigen ervaringen en op een project waaraan we met school hebben deelgenomen.  Wij hebben  twaalf januari 2012 namelijk radiocontact gehad met André Kuipers die zich op dat moment (en nu nog steeds) in het ISS(International Space Station) bevond. Om dit te kunnen realiseren hebben wij moeten deelnemen aan een project in verband met ‘ruimte’. Ik vond dit persoonlijk een heel leuke ervaring. Het is natuurlijk niet vanzelfsprekend dat je zomaar contact kan hebben met iemand in de ruimte, dit is meestal een gebeurtenis waarover je enkel kan lezen in de krant als andere scholen zoiets meemaken. Deze keer dus niet, deze keer waren wij het zelf die dit meemaakten. Ik moet er wel bij vermelden dat niet heel de school hieraan meewerkte. Enkel het tweede en het zesde jaar namen deel aan deze unieke gebeurtenis. Bijna alle leerlingen van het zesde jaar hadden de eer om een vraag te stellen. Michelle, Kimberly, Ellen, Rajinder en Wouter stelden een vraag. Jolien stelde onze school voor in het Engels, aangezien de voertaal in het ISS Engels is. Georg filmde het hele gebeuren en ikzelf maakt foto’s. Vervolgens kwamen ook de leerlingen van het tweede jaar aan het woord en konden ook zij een vraag stellen aan André Kuipers. Enkele voorbeelden van de vragen die gesteld werden waren of er vrije tijd was in het ISS, of er vaste taken waren, wat er gebeurde als ze ziek werden,…
Het waren stuk voor stuk interessante vragen die gesteld werden. Deze vragen waren overigens door de leerlingen zelf opgesteld tijdens een project dag die in school plaats had gevonden enkele weken voor het radiocontact. Ikzelf vond dit echt een leuke ervaring. Het was eens zo iets helemaal anders dan anders, niet zo een standaard project dat elke school kan doen. In het begin liep het wel niet van een leien dakje, er werd zelfs gevreesd  dat het radiocontact niet zou kunnen doorgaan. Uiteindelijk kwam alles toch nog goed en ging alles zoals gepland.
Ik zou dus zeggen: missie geslaagd!
Hopelijk kan André Kuipers dit ook zeggen na zijn terugkeer van het ISS. ;)


Veel liefs
Dorien

Geen opmerkingen:

Een reactie posten