woensdag 4 april 2012

Dierenmis(be)handeling

Hallo allemaal!


Hier is dan uiteindelijk mijn blog voor maart. Na een zeer geslaagde week in Rome met mijn geweldige klasje en mevr. Darcis, mevr. DeprĂ© en mr. Boonen.  Wat was het een zalige week daar! Prachtig weertje, lekker eten, leuke mensen… We hebben wel veel moeten wandelen en een heleboel trappen moeten doen, maar achteraf gezien viel het allemaal nog wel mee.
Maar goed, ik zal nu maar eens beginnen aan mijn feitelijke blog.

Deze keer zal het gaan over dierenmishandeling. Dit onderwerp zal ik behandelen naar aanleiding van een artikel dat ik in de krant las waarin ze aanklaagde dat een man zijn paardje had laten omkomen door  ondervoeding en een tekort aan drinken.

Ik vind dit echt schandalig! Mensen die niet in staat zijn om voor dieren te zorgen, zouden geen toelating mogen krijgen om dieren te houden.
Uit cijfers blijkt dat het aantal dieren dat in beslag genomen zijn moeten worden wegens mishandeling zo een 17x hoger lag in 2010 dan 5 jaar eerder. Het aantal klachten in verband met dierenmishandeling is de afgelopen vijf jaar bijna verdrievoudigd.
Ik vind dit toch best wel choquerend. Honden die een mep krijgen in plaats van een snoepje, katten die gedumpt worden in plaats van verzorgd te worden, paardjes die verwaarloost worden, terwijl ze niks verkeerd hebben gedaan en ga zo maar door.
Dit zijn verschillende soorten van mishandeling waar deze dieren dagelijks mee te maken krijgen.
Dit onrecht wordt hen aangedaan door de mens, door degene die verondersteld wordt om het dier te verzorgen.

Ik vind dat men strenger zou moeten optreden hiertegen. Dat er meer aandacht zou moeten zijn voor dierenmishandeling en de vervolging van de daders ervan.

Ik vind ook dat er misschien meer controle moet zijn op de mensen die het overwegen om een dier in huis te nemen. Concreet bedoel ik hiermee dat er eerst gekeken moet worden of de mensen on kwestie in staat zijn om zorg te dragen voor een huisdier. Of ze al dan niet genoeg tijd hebben om zich bezig te houden met het dier en of ze de middelen hebben om het dier van voldoende kwaliteitsvol voedsel en drinken te voorzien.
Eigenlijk dus een beetje zoals gedaan wordt met mensen die een kind willen adopteren. Het hoeft natuurlijk niet zo officieel te gebeuren en niet heel de mensen hun privéleven moet worden uitgepluisd, maar men moet wel nagaan of de mensen al dan niet in staat zijn om zorg te dragen voor hun dier, al is het maar om er zeker van te zijn dat het niet om een opwelling gaat, maar dat het dier echt welkom is en dat ze er goed over hebben nagedacht.
Dit zou sommige dieren veel leed kunnen besparen aangezien er nu vaak dieren worden in huis genomen zonder er tegoei over na te denken en vervolgens is het dier het slachtoffer van de opwelling van zijn baasje.

Deze winter bijvoorbeeld zat er een paardje bij de buren van een vriendin. Het had gesneeuwd en het was erg koud en het paardje was niet voorzien van eten of drinken. Toen heeft zij eerst de politie enkele keren gebeld en vervolgens de dierenbescherming. We hebben het paardje toen ook brood gegeven en het ijs en de sneeuw die in zijn vacht geklit hing afgeborsteld. Dit was zo zielig!

Maar goed, ik denk dat mijn visie over dierenmishandeling nu wel duidelijk is… J
Laat gerust weten hoe jij hierover denkt!



Veel liefs

Dorien





Bronnen:







Geen opmerkingen:

Een reactie posten